Wednesday, June 14, 2006

Sapporo Reloaded

Mikä olisi hieno tapa viettää iltaa ennen kaupunkilomalle lähtöä jolloin tulee varmasti käveltyä todella paljon? Tietenkin pelaamalla jalkapalloa! Jotta voisi varmistaa että jalat on varmasti rikki niin tuota kannattaa harrastaa vähintään ~3 tuntia. Näin minäkin tein torstai iltana ja hyvin sai jalat hajalle.

Perjantaina päätin jättää suprajohteiden luennot väliin ja nukkua univelat pois. Heräsin joskus 11 jälkeen ja kävin koululla maksamassa bussiliput ja syömässä. Lähtö tapahtui asuntolalta 17:00 ja bussi kohti Sapporoa lähtisi Kitamin linja-autoasemalta 17:50. Bussimatka menikin suhteellisen mukavasti Korealaisten valmistamia eväitä tuhotessa ja huonohkoa elokuvaa katsellessa.

Joskus kymmenen jälkeen saavuimme sateiseen Sapporoon ja ensimmäisenä prioriteettinä oli hankkia sateenvarjo ja löytää kapselihotellille. Sateenvarjo oli helppo rasti mutta hotellin kanssa tuli iteroitua. Ensin bongasimme erään talon kyljestä カプセルホテル (kapuseru hoteru) sanat ja oletimme että se on oikea paikka. Menimme sisälle ja jollakin ihmeen konstilla eksyimme vastaanottoaulan ohi suoraan kapselien luo. Hetken palloiltuamme löysimme henkilökuntaa vain huomataksemme että olimme väärässä paikassa. Hieman parempien ohjeiden kanssa lähdimmekin etsimään oikeata paikkaa. Korealaisilla oli kuitenkin hieno idea: jos jättäisimme hotellit kokonaan väliin ja menisimme suoraan ravinteliin niin säästöä tulisi aika paljon. Eipä tarvinut pitkään miettiä vaihtoehtoja. Matkatavarat metron säilytyslokeroihin ja sitten ravintolaan.

Japani jaksaa aina yllättää - joissakin paikoissa 2000 jenillä saa pari kaljaa ja pähkinöitä ja joissakin paikoissa saa juoda ja syödä aamuun asti. Tällä kertaa tuo jälkimmäinen vaihtoehto - 2100 jenillä (~15 euroa) sai 23-04 ajan juoda niin paljon kuin jaksaa ja suhteellisen paljon ruokaakin. Hieman valomerkin jälkeen väsyneet matkailijat suunnistikin sateen raikastamaan ulkoilmaan ja 06 jälkeen suunnistimme kapselihotellille joissa 06-18 välisenä aikana "yöpyminen" on paljon halvempaa kuin normiaikoihin nukkuminen.

Seuraavana "aamuna" heräsimme pirteinä hyvin nukutun yön jälkeen ja hetken hotellin furossa lilluttuamme lähdimme liikkumaan kohti Oodorikoenia. Aamupalaksi haettiin lawsonista (7/11 wannabe) instant noodeleita ja ne tuhottiin puistossa katsellen samalla kun eri tanssiryhmiä juoksenteli ympäriinsä. Tämän jälkeen kuluikin useampi tunti puistossa pyöriessä ja eri esityksiä ihmetellessä. Hienoja kuvia olisi tullut paljon ellei kamerani akku olisi sanonut sopimusta irti. Tiesin että se on aika heikossa hapessa mutta kyllä sillä normaalisti melkein yhden muistikortin kuvaa. Tällä kertaa vain hieman yli 30 kuvaa...

Illemmalla tuli käytyä syömässä sillä kuuluisalla ramen-kujalla ja tämän jälkeen etsimme erilaisia anniskeluliikkeitä. Korealaiset olivat vielä perjantain jäljiltä melko väsyneitä joten tuli kokeiltua vain erästä yakitori paikkaa ja sitten vähän hienompiin oluisiin (lukuohje: ei-japanilaisiin) erikoistunutta paikkaa. Illan päätteeksi ostimme eräästä pikkuliikkeestä nikumanit (vaalea leipä jonka sisällä lihamössöä - hieman kuin lihapiirakka) ja suuntasimme kapselihotellille.

Aamulla heräilimme erittäin hyvin levänneinä (triviatieto: kapselihotellin kapseli on hieman lyhkäisempi kuin minä) noin yhdeksän aikoihin ja pikaisen furottelun jälkeen kaupungille ruokaa etsimään. Aamupalaksi kelpasi erittäin hyvin 900 jeniä (~5.5e) maksanut kiinalainen seisova pöytä. Ruoka oli todella hyvää ja sitä sai santsata useasti. Korealaiset olivat suunnitelleet täksi päiväksi turisteilua mutta minua ja Teemua se ei oikein kiinnostanut. Sapporon nähtävyydet oli tullut koettua jo kultaisella viikolla ja uusintakierros ei napannut. Kiersimme Korealaisten kanssa pari lähintä ja helpointa paikkaa ja sitten erkanimme omille teillemme.

Aloitimmekin melko pian elektroniikkakrääsän etsimisen. Tarkoituksena oli etsiä Sapporon isoin elektroniikkakauppa ja ostaa sieltä uusi kamera. Tämä olikin helpommin sanottu kuin tehty. Ulkoa päin kaikki talot ja kaupat näyttävät samalta ja oikeanlaisen kaupan etsiminen on todella vaikeata. Kuluikun suhteellisen pitkään ennen kuin suuntasimme rautatieasemaa kohti jossa saattoi olla joku isohko kauppa. Olimme jo lähdössä pois päin kunnes huomasin eräässä ikkunassa lukevan ビックカメラ {biccamera (ja tossa ei ole typoa)}. Menimme sisään ja kauppa paljastui massiiviseksi. 5 kerrosta pelkästään kameroita, tietokonekrääsää ja vastaavaa. Ei tosin vetänyt vertoja Akihabaran vastaaville liikkeille mutta eläkääpä pari kuukautta Kitamissa niin jokainen vähänkin isompi liike on hieno kokemus. Tuolla pyörittiin useampi tunti kuolaten pieniä läppäreitä, hienoja kameroita ja vastaavia härpäkkeitä. Lopulta ostin sen kameran (Canon Digital Ixus 800 IS) ja Teemu iPod Nanon.

Tämän jälkeen takaisin oodorikoenille mutta festivaalit olivat jo hiljenemään päin joten suuntasimme susukinon suuntaan etsimään pelihelvettejä. Muutamat pelit tulikin pelattua ja pian kello olikin sen verran että piti suunnistaa takaisin linja-autoasemaa kohti. Bussi kohti Kitamia lähti 23:40 ja perille päästiin ~04:20. Taksit on turhia joten takaisin asuntolalle mentiin tietenkin kävellen. Aamun luennot olisi alkaneet 08:50 mutta jostakin kumman syystä 電子回路2:n luennoitsija sain selittää operaatiovahvistimien mielenkiintoisesta maailmasta hieman pienemmälle luokalle...

Oli ihan mukava reissu. Vettä satoi vain perjantaina. Lauantaina ja sunnuntaina oli ihan mukava keli; ehkä hiukan viileähkö mutta ei ainakaan hiostavan kuuma. Matkatavaroiden kanssa tuli taas häslättyä. Tuli taas otettua liikaa tavaraa mukaan, mutta eiköhän sitä viimeistään kesäloman reissua varten opi jättämään turhat tavarat pois. Kesäloman reissua ei ole vielä suunniteltu kauhean tarkkaan mutta kovat on tavoitteet. Saa nähdä miten tulee käymään sillä nyt kahden yön ja kolmen päivän reissussa väsähti todella tehokkaasti.